Волонтерство

Волонтерство

Реферативний огляд (2004–2022 рр.)

 

31 травня 2022 року Верховна Рада України прийняла важливі рішення для розвитку волонтерського руху в Україні та підтримки діяльності волонтерів в умовах війни. Народні депутати України проголосували «За»:

– прийняття за основу з доопрацюванням положень відповідно до ч. 1 ст. 116 Регламенту Верховної Ради України та зі скороченням строку підготовки до другого читання проекту Закону про внесення змін до Закону України «Про волонтерську діяльність» щодо підтримки волонтерської діяльності за реєстр. № 7363;

- прийняття за основу зі скороченням строку підготовки до другого читання проекту Закону про внесення змін до Податкового кодексу України щодо сприяння розвитку волонтерської діяльності та діяльності неприбуткових установ та організацій в умовах збройної агресії Росії проти України за реєстр. № 7364.

В умовах збройної агресії російської федерації проти України волонтерський рух та неприбуткові організації прийняли на себе чимало викликів. Нагальним постало питання створення додаткових гарантій та можливостей для волонтерів в умовах війни.

Тож парламент об’єднався навколо вирішення актуальних потреб волонтерської діяльності в Україні.

Умови повномасштабної війни вкотре продемонстрували неймовірну силу та масштаби волонтерського руху в Україні. Волонтери у співпраці з неприбутковими організаціями реалізують напрями з надання волонтерської допомоги Збройним Силам України та постраждалим внаслідок широкомасштабної військової агресії росії проти України, збирають кошти й закуповують товари для потреб фронту та цивільних, координують роботу центрів допомоги для внутрішньо переміщених осіб, здійснюють підготовку потенційних місць розміщення людей, надають психологічну допомогу для дітей та підлітків, здають кров на донорство, організовують допомогу людям похилого віку, здійснюють авто-волонтерство тощо. Саме ці напрями волонтерської діяльності є найпотужнішими в умовах війни.

Благодійний рух в Україні активно зростає та розвивається. Допомогти тим, хто цього потребує сьогодні, можна в один клік – відправивши посильну суму на рахунок відповідної організації. Проте не завжди такої допомоги достатньо – часто потрібні конкретні дії «на місцях»: доставка продуктів та одягу, допомога медикам, організація обідів для безпритульних, догляд за хворими та багато іншого. Цю роботу виконують волонтери – люди, які добровільно та безкоштовно займаються громадсько-корисною діяльністю.

Волонтерство – це діяльність, яка здійснюється добровільно для суспільства чи окремих соціальних груп, без розрахунку на винагороду. Французьке слово volontaire («волонтер») походить від латинського voluntarius («добровільний»). Волонтер – це людина, яка добровільно надає безоплатну допомогу людям, які потребують особливої підтримки та соціального захисту, або державі, некомерційній чи громадській організації. Таким чином, волонтерами стають не з фінансових спонукань, а заради добровільної допомоги іншим та набуття безцінного життєвого досвіду. Адже регулярно та усвідомлено допомагаючи іншим людина дарує їм свій час, вміння та ресурси. І натомість отримує щось значуще: знання, навички, досвід, коло соратників, нові знайомства.

Незалежно від того, що спонукає людину стати волонтерами, вона може приносити користь іншим без шкоди для себе.

 

Види волонтерства

Допомоги та особливої турботи потребує безліч соціальних груп: люди з інвалідністю, тяжкохворі люди, діти-сироти, пенсіонери тощо. Підтримку їм добровільно готові надавати волонтери. Вони також можуть брати участь в організації спортивних змагань, музичних фестивалів, освітній діяльності. Волонтерські організації роблять неоціненний внесок при евакуації постраждалих з місць природних катаклізмів, беруть участь при будівництві соціально значущих об'єктів.

Таким чином, волонтерська діяльність може бути спрямована на:

  • підтримку людей, які опинилися у складних життєвих обставинах – малозабезпечених, безпритульних, безробітних;
  • створення умов для розкриття творчого потенціалу людей з обмеженими можливостями (проведення виставок, концертів, майстер-класів);
  • пошук зниклих людей;
  • розвиток освіти та науки;
  • охорону навколишнього середовища: екологічні марші, боротьба із браконьєрами, благоустрій заповідних територій;
  • реконструкцію історичних та культурних пам'яток;
  • організацію спортивних, культурних, релігійних заходів.

 

Причини, через які люди стають волонтерами

Спочатку багатьом може бути не зовсім зрозуміло, навіщо ставати волонтером і працювати безкоштовно, якщо можна займатися тією самою діяльністю за гроші.

Ось основні причини, через які люди стають волонтерами:

  • бажання творити добро;
  • можливість змінити щось у своєму житті та в житті інших людей;
  • можливість отримати неоціненний досвід, який може стати в нагоді у повсякденному житті;
  • робота у команді, спілкування з однодумцями, нові знайомства, постійні контакти з цікавими людьми;
  • бажання знайти застосування своїм талантам, силам та здібностям;
  • можливість переглянути країну, подорожуючи з волонтерськими загонами.

Волонтери – це звичайні люди, які вкладають свій час, талант чи ресурси у втілення соціально корисних проєктів. Робити добрі справи можуть усі: діти, дорослі, люди з підвищенними потребами, компанії, агенції і навіть цілі країни. Навіть одна добра справа здатна змінити суспільство, країну та світ на краще. На сьогодні волонтерські організації існують у 80-ти країнах світу. Близько 110 мільйонів людей щорічно беруть участь у добровільних програмах, де допомагають у сферах освіти, охорони здоров'я, екології, соціального захисту та багатьох інших.

 

Прибирання пластику

Толоки, плогінг та прибирання — один з найпопулярніших видів волонтерства. В Україні діє міжнародна ініціатива «Let’s do it», яка щороку об’єднує активістів усіх областей для проведення всеукраїнської толоки. Цей напрям також розвиває ГО Zero Waste Society, яка поширює стиль життя нуль-відходів та аналізує діяльність бізнесу й великих корпорацій, аби сприяти системним змінам. До того ж такі організації, як Еко Місто та Україна без сміття допомагають цей пластик та вторинну сировину переробити й дати матеріалам друге життя. Більшість сортувальних станцій залучає волонтерів у якості гідів, які допомагають розповідати про станцію, правила та етапи сортування.

 

Відновлення зелених насаджень

Усім знайомі висадки дерев, кущів та інших рослин на території парків, лісів та заповідників допомагають згуртувати громаду, навчитись співпрацювати та спільно змінювати регіон на краще. Проєкти з відновлення рослинного світу організовують екологічні організації, державні органи, бізнес та наглядачі заповідників.

Наприклад, організація Еко Місто залучила волонтерів до допомоги лісництву Чернігова, щоб разом відновити ліс. Агенти Волонтерства Української Волонтерської Служби у Мелітополі запустили марафон «Зелений Світ», який об’єднав жителів міста, аби кожен зміг посадити дерева, квіти або інші рослини та поділитись досягненнями зі світом.

 

 

  1. Стеженская Е. И. Волонтерство как форма социальной активности пожилых людей / Е. И. Стеженская, Н. В. Вержиковская // Пробл. старения и долголетия. – 2004. – 13, № 3. – С. 281. – рус.

Шифр НБУВ: Ж14435

 

  1. Єльникова Г. Моніторинг розвитку громадсько-активної школи / Г. Єльникова, О. Марчак // Післядиплом. освіта в Україні. – 2006. – № 2. – С. 63–66. – Бібліогр.: 7 назв. – укp.

Повідомлено, що у 2003–2005 рр. за ініціативою Всеукраїнського фонду «Крок за кроком» в Україні створено громадсько-активні школи (ГАШ). Розкрито поняття «освітній моніторинг», його об'єкт, предмет, мету, функції, класифікації. Запропоновано авторську концепцію трансформації зовнішніх вимог у внутрішню, розроблену з метою здійснення освітнього моніторингу. Зазначено, що інструментарієм освітнього моніторингу є факторно-критеріальні моделі діяльності, що розробляються на основі кваліметричного підходу. Визначено поняття ГАШ, модель діяльності, особливості, складові: демократію, волонтерство, взаємовигідне партнерство в системі «школа – спільнота». Представлено базову кваліметричну модель ГАШ.

Шифр НБУВ: Ж24944

 

  1. Софій Н. Школа як осередок розвитку громади / Н. Софій, М. Ворон // Післядиплом. освіта в Україні. – 2006. – № 2. – С. 102–103. – укp.

Надано відомості про рух громадсько-активних шкіл (ГАШ) в Україні. Розкрито мету програми «Школа як осередок розвитку громади», реалізацію якої розпочав Всеукраїнський фонд «Крок за кроком». Акцентовано увагу на умовах забезпечення розвитку громад, які пов'язані з реалізацією програми. Охарактеризовано модель, що є основою ГАШ в Україні. Висвітлено напрями діяльності ГАШ – демократизація школи, волонтерство та партнерство школи і місцевої громади.

Шифр НБУВ: Ж24944

 

  1. Яремчук Н. Я. Підготовка студентів класичного університету до виховної діяльності у загальноосвітній школі : автореф. дис... канд. пед. наук / Н. Я. Яремчук; Вінниц. держ. пед. ун-т ім. М.Коцюбинського. – Вінниця, 2007. – 20 c.

Теоретично обгрунтовано педагогічні умови та модель професійної підготовки студентів класичного університету до виховної діяльності в загальноосвітній школі. Визначено особливості, компоненти, критерії та рівні готовності студентів класичного університету до виховної діяльності у загальноосвітній школі. Удосконалено теоретичні положення щодо професійної підготовки майбутнього вчителя, розкрито сутність його виховної діяльності, показано її роль у навчальному процесі. Розглянуто можливості впровадження нової моделі професійної підготовки студентів до виховної діяльності у процесі вивчення психолого-педагогічних та інших дисциплін, під час проведення педагогічної практики, позааудиторної та науково-дослідної роботи. Охарактеризовано основні етапи педагогічної підготовки студентів до виховної діяльності. Розглянуто різні види діяльності студентів у процесі педагогічної підготовки, зокрема, навчання, педагогічну практику, волонтерство та позааудиторну роботу. Створено варіативно-елективний курс "Виховна діяльність педагога в загальноосвітній школі" для обраних тем з педагогіки. Експериментально підтверджено ефективність запропонованої моделі та педагогічних умов професійної підготовки студентів класичного університету до виховної діяльності. Результати наукового дослідження впроваджено у навчально-виховний процес класичних університетів України та Польщі.

Шифр НБУВ: РА352853

 

  1. Вісник Луганського національного педагогічного університету ім. Т.Шевченка / ред.: С. Я. Харченко. – Луганськ, 2008. – 313 с. – (Пед. науки ; № 6 (145)).

Висвітлено особливості використання текстових історичних джерел у процесі вивчення соціальної історії. Розкрито сутність і причини появи соціального сирітства у сучасному суспільстві. Розглянуто волонтерство як фактор професійного становлення майбутніх соціальних педагогів. Визначено взаємозв'язок педагогічної концепції О.С.Нілла з психологічними теоріями кінця ХІХ - середини ХХ ст. Проаналізовано діяльність соціальних служб для молоді з трудової соціалізації старшокласників. Запропоновано методику виявлення стану профілактики адиктивної поведінки підлітків і молоді за умов навчального закладу.

Шифр НБУВ: Ж69372

 

  1. Гордилова О. Волонтерство і громадянське суспільство в Росії [Електронний ресурс] / О. Гордилова // Політичний менеджмент. – 2008. – № 6. – С. 122–131. – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/PoMe_2008_6_13

Здійснено аналіз волонтерської роботи як результату й однієї з умов становлення громадянського суспільства. Розкрито зміст волонтерської роботи, її структурні та функціональні характеристики, роль в суспільстві.

 

  1. Толмачова І. А. Сучасний етап наукового осмислення поняття «благодійництво» / І. А. Толмачова // Вісн. Держ. акад. керів. кадрів культури і мистец.. – 2008. – № 1. – С. 109–113. – Бібліогр.: 12 назв. – укp.

Висвітлено сучасні підходи до осмислення поняття «благодійництво». Проведено порівняльний аналіз споріднених понять: волонтерство, добродійність, доброчинність, розкрито природу меценатства та спонсорства. Обгрунтовано необхідність проведення різноаспектних наукових досліджень з метою визначення місця спонсорства у системі благодійництва.

Шифр НБУВ: Ж22799

 

  1. Харченко С. Я. Історія, теорія та практика волонтерського руху в Україні : наук.-навч.-метод. посіб. / С. Я. Харченко, О. П. Песоцька, В. О. Кратінова [та ін.]; ДЗ «Луган. нац. ун-т ім. Т. Шевченка», Н.-д. центр пробл. соц. педагогіки та соц. роботи АПН України і Луган. нац. ун-ту ім. Т. Шевченка. – Луганськ, 2008.– 319 c. – укp.

Проведено історико-феноменологічний аналіз волонтерства. Розкрито організаційно-нормативно-правові засади волонтерства в Україні. Висвітлено шляхи залучення добровільних помічників до соціальної діяльності. Показано роль «стилів» роботи волонтерів у реалізації соціальних проектів. Визначено основні ризики волонтерської діяльності, показано шляхи їх запобігання та подолання. Наведено методи діагностики готовності підлітків і молоді до волонтерської діяльності. Увагу приділено тренінговій програмі «Волонтерство як ресурс соціальної роботи з дітьми та сім'ями».

Шифр НБУВ: ВА713105

 

  1. Швець Т. Особливості громадянської соціалізації старшокласників в умовах євро інтеграції / Т. Швець // Освіта і упр. – 2009. – 12, № 3/4. – С. 147–153. – Бібліогр.: 6 назв.

Розглянуто одну з найбільш важливих проблем у процесі державотворення України – проблему громадянської соціалізації старшокласників за умов євроінтеграції, коли провідними завданнями загальноосвітніх закладів стають формування громадянина держави, певної регіональної спільноти, громадянина світу. Охарактеризовано позитивний досвід європейських країн у процесі громадянської соціалізації засобами позакласної діяльності (євроклуби, програми обмінів, волонтерство, участь у спільних проектах, освітні подорожі тощо) та напрями його реалізації в українській школі.

Шифр НБУВ: Ж15566

 

  1. Ващенко І. В. Волонтерство як соціально-психологічна умова реалізації проектів розвитку локальної спільноти / І. В. Ващенко, О. А. Трубнікова // Вісн. Нац. ун-ту оборони України. – 2011. – Вип. 5. – С. 99–105. – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vnaou_2011_5_21

 

  1. Войцях Т. В. Волонтерство як інноваційна форма в діяльності спеціалістів психологічної служби / Т. В. Войцях // Пед. вісн. – 2011. – № 3. – С. 50–53.

Розглянуто результати досліджень з питань ефективності професійної діяльності працівників психологічної служби закладів освіти Черкаської області, проведених обласним центром практичної психології та соціальної роботи у 2009–2010 н.р. Висвітлено волонтерство як новий вид громадської діяльності в Черкаській області. Доведено ефективність і результативність діяльності волонтерів як складової ланки психологічної служби системи освіти. Наведено назви організацій, які брали участь у волонтерстві в Черкаській області.

Шифр НБУВ: Ж100396

 

  1. Ткачук Т. С. Ціннісно-гуманістичний потенціал волонтерства / Т. С. Ткачук // Наука і освіта. – 2011. – № 2. – С. 52–55. – Бібліогр.: 9 назв.

Розглянуто в ретроспективі явище волонтерства, динаміку зміни змістового компонента даного феномену. З огляду на історико-феноменологічний аналіз та нормативно-правові засади волонтерства, стверджено, що на ідеях добровільної допомоги заснована діяльність більшості неурядових і громадських організацій. Відзначено домінуючу роль молодіжних громадських організацій та студентських волонтерських об'єднань у волонтерстві, діяльність яких націлена на досягнення педагогічних цілей, має ціннісно-гуманістичний характер та об'єктивно стає засобом гуманістичного виховання майбутніх педагогів.

Шифр НБУВ: Ж16225

 

  1. Аніщенко А. П. Волонтерство у паліативній допомозі як засіб соціалізації молоді / А. П. Аніщенко // Вісн. Луган. нац. ун-ту ім. Т. Шевченка. Пед. науки. – 2012. – № 22, ч. 6. – С. 211–216. – Бібліогр.: 4 назв. – Режим доступу:http://nbuv.gov.ua/UJRN/vlup_2012_22(6)

Розглянуто умови залучення студентської молоді до волонтерства та забезпечення результативної підготовки майбутніх волонтерів для роботи за умов хоспісу, що потребують розробки інноваційної програми теоретичного психолого-педагогічного навчання майбутніх волонтерів та їх соціального загартування через практичну реалізацію знань та умінь в процесі соціально значимої проектної діяльності педагогічно орієнтованої громадської організації щодо задоволення потреб невиліковно хворих людей та їх родичів.

Шифр НБУВ: Ж69372

 

  1. Балашов Е. Міжнародні студентські волонтерські обмінні програми як засіб самореалізації студентів / Е. Балашов // Нова пед. думка. – 2012. – № 1. – С. 102–106. – Бібліогр.: 17 назв. – укp.

На прикладі співпраці Національного університету «Острозька академія» з позаурядовою організацією «Канада Світ Молодь» (Канада) розглянуто питання впливу на самореалізацію студентської молоді їх участь в міжнародних волонтерських обмінних програмах. З позицій комплексного підходу висвітлено особливості волонтерської діяльності та самореалізації студентів, виявлено загальні закономірності їх взаємозв'язку. Проаналізовано показники становлення особистості та сфери самореалізації студентів. Здійснено аналіз проблем волонтерства в Україні, який свідчить, що волонтерський рух серед молоді набув масового характеру в різних сферах діяльності: освіти, охорони здоров'я, соціального захисту населення, служб для молоді тощо. Наведено теоретичні, практичні висновки і рекомендації впливу участі у волонтерському русі на самореалізацію студентської молоді.

Шифр НБУВ: Ж22868

 

  1. Бєспалова К. О. Мотиваційні аспекти волонтерства: досвід західних країн / К. О. Бєспалова // Вісн. Нац. техн. ун-ту України «КПІ». Політологія. Соціологія. Право. – 2012. – № 3. – С. 67–71. – Бібліогр.: 15 назв.

Досліджено волонтерство, зокрема, вивчено генезу західних мотиваційних теорій волонтерства в період 1970–1990-х років ХХ ст. Вивчення мотиваційних аспектів волонтерства на прикладі досвіду країн Заходу може стати науковим підгрунтям для подальшого дослідження даного феномену та дозволить розробити ефективні шляхи залучення добровольців до здійснення волонтерської допомоги.

Шифр НБУВ: Ж29126:П.С.Пр.

 

  1. Волковницька Т. М. Волонтерська діяльність як метод підготовки фахівців соціальної сфери / Т. М. Волковницька // Проблеми соц. роботи: філософія, психологія, соціологія. – 2012. – № 1. – С. 144–149. – Бібліогр.: 4 назв.

Проаналізовано поняття «волонтерство», «волонтерська діяльність», визначено напрями діяльності волонтерських об'єднань, які сприяють професійному становленню майбутніх соціальних працівників.

Шифр НБУВ: Ж74279

 

  1. Воронова С. В. Структура готовності менеджерів освіти до роботи з громадськими організаціями / С. В. Воронова // Наша шк. – 2012. – № 3. – С. 35–40. – Бібліогр.: 14 назв.

Розкрито зміст поняття «готовність менеджера освіти до роботи з громадськими організаціями», її специфічні атрибути: професійні вміння й навички, індивідуальний стиль їх реалізації, практико-орієнтований досвід діяльності, рефлексія діяльності. Акцентовано увагу на тому, що робота з громадськими організаціями повинна базуватись на системі наступних принципів: соціальна спрямованість плану роботи, гуманізація управління, системність планування, перспективність, демократизація, динамічність, конкретність планування, контроль. Визначено й охарактеризовано структурні компоненти досліджуваної готовності: мотиваційний критерій, когнітивний, процесуально-діяльнісний та відповідні їм показники. Підкреслено тезу, що використання потенціалу проектних технологій керівниками освітніх закладів є основою модернізації всіх сторін життя школи, зокрема застосування фандрайзингової та волонтерської діяльності.

Шифр НБУВ: Ж21367

 

  1. Гавриш Р. Л. Громадсько-активні школи на Полтавщині: будуємо майбутнє разом / Р. Л. Гавриш, Т. В. Водолазська // Постметодика. – 2012. – № 6. – С. 45–48. – Бібліогр.: 16 назв.

Зауважено, що громадсько-активна школа є моделлю навчального закладу, який відповідає цивілізаційним викликам сьогодення, оскільки її базовими принципами виступають демократизація, партнерство, волонтерство. Досліджено результати розвитку Полтавської обласної мережі громадсько-активних шкіл. Наведено приклади соціальних ефектів розбудови громадсько-активної моделі шкільної організації та проведення самооцінювання. Підсумовано, що соціальна активність сприяє зростанню іміджу шкіл, створює соціальний капітал та дозволяє залучати додаткові матеріальні ресурси.

Шифр НБУВ: Ж14603

 

  1. Волковницька Т. М. Волонтерська діяльність як метод підготовки фахівців соціальної сфери / Т. М. Волковницька // Проблеми соц. роботи: філософія, психологія, соціологія. – 2012. – № 1. – С. 144–149. – Бібліогр.: 4 назв.

Проаналізовано поняття «волонтерство», «волонтерська діяльність», визначено напрями діяльності волонтерських об'єднань, які сприяють професійному становленню майбутніх соціальних працівників.

Шифр НБУВ: Ж74279

 

  1. Ілейжер Р. Волонтерство в Долинській ЦРБ Івано-Франківської області [Електронний ресурс] / Р. Ілейжер // Бібл. планета. – 2012. – № 4. – С. 17–18. – Режим доступу:http://nbuv.gov.ua/UJRN/bp_2012_4_8

 

  1. Kushnirovich N. Determinants of volunteering and charitable giving / N. Kushnirovich, D. Ribovsky // Екон. вісн. Донбасу. – 2012. – № 4. – С. 205–213. – Бібліогр.: 49 назв. – англ.

Мета розвідки – дослідження волонтерства й добродійності як двох складових альтруїзму. Досліджено взаємовплив таких видів діяльності, а також розглянуто чинники волонтерства і добродійності. Робота заснована на моделі філантропії, розробленої Барклайс Велс, яка розглядає взаємодію між грошовими сумами і часом, витраченими на добродійну діяльність. Проведене дослідження виявило прямий зв'язок між волонтерством і добродійністю, хоча модель поведінки, що передбачає пожертву грошових сум, переважає над волонтерством. Визначено детермінанти волонтерства і добродійності, а також знайдено паралелі між ними. Основними чинниками, що визначають обидві розглянуті складові альтруїзму, є стать, вік, наявність дітей, релігійність, зайнятість, чистий місячний прибуток і наявність допомоги у веденні домашнього господарства, а також по догляду за дітьми і літніми людьми.

Шифр НБУВ: Ж25176

 

  1. Романенко Н. А. Громадсько-активна школа як засіб управління якістю освіти / Н. А. Романенко // Наша шк. – 2012. – № 4. – С. 45–50. – Бібліогр.: 4 назв.

На прикладі моделі Одеського НВК № 13 «Загальноосвітня школа I– III ступенів – гімназія» розглянуто систему виховної роботи освітнього закладу як моделі громадсько активної школи. Охарактеризовано структурні компоненти цієї системи, які реалізуються через проектну діяльність всіх учасників НВП, зокрема: демократичне управління, партнерство, волонтерство, самоврядування, співпраця з бізнес-структурами, громадськими організаціями, батьківською громадою. Підкреслено актуальність роботи цієї інноваційної моделі для створення сприятливого й ефективного середовища для соціалізації шкільної молоді.

Шифр НБУВ: Ж21367

 

  1. Щерба Л. М. Роль учнівського самоврядування ГАШ / Л. М. Щерба // Пед. пошук. – 2012. – № 3. – С. 76–78. – Бібліогр.: 3 назв. – укp.

Висвітлено роль учнівського самоврядування громадсько активної школи (ГАШ) та практичний досвід його діяльності з метою формування моделі сучасного випускника ГАШ.

Шифр НБУВ: Ж69028

 

  1. Актуальні проблеми психологічної теорії і практики : матеріали міжнар. наук.-практ. конф. студ., асп. і молодих вчен., 5 квіт. 2013 р., Донецьк / ред.: В. О. Лефтеров, А. В. Гордєєва, О. В. Бацилєва; Донец. нац. ун-т, Донец. облдержадмін., Асоц. психологів Донбасу. – Донецьк : Схід. вид. дім, 2013. – 330 c.

Проведено порівняльний аналіз особливостей перебігу адаптації у працівників державної служби надзвичайних ситуацій під час посадових переміщень. Викладено теоретичні та практичні підходи до вирішення проблеми домашнього насильства над жінкою. Розглянуто волонтерство як соціально-психологічний феномен в українському суспільстві. Досліджено сучасні тенденції українського благодійництва. Висвітлено індивідуально-типологічні особливості мнемічних процесів у дітей підліткового віку. Наведено перспективи використання модульної побудови тренінгу (на прикладі психологічної підготовки персоналу ОВС). Надано оцінку ефективності методу кріотерапії у хворих на тривожні розлади засобами психодіагностики. Розкрито проблему дослідження стійкості особистості до впливу ЗМІ. Проаналізовано особливості встановлення психологічного контакту з підлітками працівником кримінальної міліції у справах дітей.

Шифр НБУВ: ВА766699

 

  1. Агарков О. А. Волонтерство як форма діяльності соціальної служби вищого навчального закладу / О. А. Агарков // Нова парадигма. – 2013. – Вип. 118. – С. 179–189. – Режим доступу:http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nopa_2013_118_20

 Конец формы

  1. Крапівіна Г. О. Волонтерство: інноваційна форма соціально-трудових відносин та нестандартна форма зайнятості / Г. О. Крапівіна // Вісн. Донец. ун-ту економіки та права. – 2013. – № 1. – С. 70–78. – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/vduetp_2013_1_13

 

  1. Романовська Л. І. Волонтерство як засіб професійної соціалізації майбутніх соціальних працівників / Л. І. Романовська // Наук. зап. [Терноп. нац. пед. ун-ту ім. Володимира Гнатюка]. Серія : Педагогіка. – 2013. – № 1. – С. 77–82. – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/NZTNPU_ped_2013_1_16

 

  1. Дем'янчук О. Г. Психосемантичне дослідження поняття «дитина-інвалід» у студентів ВНЗ / О. Г. Дем'янчук // Наука і освіта. – 2014. – № 5. – С. 30–35. – Бібліогр.: 12 назв.

Зроблено спробу сформувати чіткий образ дитини-інваліда, зокрема: пізнати особливості антиципації на різних рівнях її розвитку, здобути навички практичної роботи (вибірку склали 66 студентів III - IV курсів напряму підготовки «Психологія», з них – 35 осіб жіночої статі, 13 – чоловічої, та 18 волонтерів). За допомогою контент-аналізу увесь масив асоціацій було згруповано у шість категорій: асоціації, пов'язані зі співчуттям та наданням допомоги; асоціації, що вказують на обмежені можливості; асоціації, пов'язані з процесом лікування та реабілітації; позитивна спрямованість, оптимізм, окреслення перспективи; найменування закладів, установ, способів допомоги та підтримки. Виявлено кількісний результат зазначених категорій асоціацій відповідно до вибірки (жінки, чоловіки, волонтери). Так, більшість досліджуваних жіночої статі асоціюють дітей-інвалідів з лікарнею, медикаментами, інвалідним візком та хворобою, смутком і болем, фінансами, турботою. Волонтери найчастіше вживають асоціацію «допомога», «доброта», «самотність» або «відчуженість», «волонтерство». Респонденти-чоловіки змістовно наповнюють поняття «дитина-інвалід» наступними асоціаціями: хвороба, смуток, жалість, співчуття, каліка, обмежена, втрата, бідна, розпач, сила волі, нещастя, пільги, життя, горе, сльози, турбота. Також у чоловічій вибірці зустрічались асоціації, які вказують на причинно-наслідкові зв'язки між способом життя батьків та інвалідністю дитини (аборт, погані звички батьків, помилка). Доведено, що при сприйнятті дітей-інвалідів існують гендерні відмінності. Отже, гіпотеза підтвердилась частково: студенти-волонтери продукують більше позитивних та оптимістичних асоціацій, ніж інші учасники дослідження; існують гендерні відмінності у сприйнятті поняття «дитина-інвалід», однак, роль держави у асоціаціях респондентів несуттєва у загальній картині аналізу.

Шифр НБУВ: Ж16225

Начало формы

Конец формы

 

  1. Плахова О. М. Корпоративне волонтерство як прояв соціальної відповідальності бізнесу / О. М. Плахова // Методологія, теорія та практика соціологічного аналізу сучасного суспільства. – 2014. – Вип. 20. – С. 263–266. – Режим доступу:http://nbuv.gov.ua/UJRN/Mtpsa_2014_20_45

 

  1. Пьонтковська K. Волонтерство як багатоаспектне суспільне явище в гуманістичній суспільній демократії / K. Пьонтковська // Педагогічна освіта: теорія і практика. – 2014. – Вип. 17. – С. 105–109. – Режим доступу:http://nbuv.gov.ua/UJRN/znppo_2014_17_22

 

  1. Перетятько В. А. Волонтерство та формування духовних цінностей і ціннісних орієнтацій / В. А. Перетятько // Наук. часоп. НПУ ім. М. П. Драгоманова. Серія 12 : Психол. науки. – 2014. – Вип. 43. – С. 386–393. – Режим доступу:http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nchnpu_012_2014_43_59

 

  1. Соціальна політика щодо тяжкохворих (невиліковних) громадян: громадськість та опікунські (наглядові) ради як інструмент залучення додаткових ресурсів для діяльності закладів соціального захисту та охорони здоров'я : матеріали ІІІ щоріч. наук.-практ. конф., 26 берез. 2014 р., Київ / Асоц. паліат. та хоспіс. допомоги. – Київ : Талком, 2014. – 129 c.

Розглянуто волонтерство як ефективну форму надання догляду паліативним хворим. Досліджено проблеми та розвиток паліативної та хоспісної допомоги в Донецькій обл. Розкрито роль соціальних стандартів щодо забезпечення якості соціальних послуг в системі паліативної та хоспісної допомоги. Розглянуто соціальну адвокацію як форму громадського контролю за наданням соціальних послуг в установах паліативної та хоспісної допомоги. Встановлено роль структур громадянського суспільства в забезпеченні деяких прав невиліковно хворих як виклик для гуманізації соціальної політики в Україні. Визначено роль опікунських рад в діяльності медичних і соціальних закладів. Висвітлено особливості становлення та розвитку паліативної та хоспісної допомоги хворим на ВІЛ/СНІД. Досліджено проблему дитячої евтаназії в контексті біоетики.

Шифр НБУВ: ВА778254

 

  1. Яковенко О. П. Визначення базових категорій соціальної відповідальності / О. П. Яковенко // Бізнес Інформ. – 2014. – № 6. – С. 13–18. – Бібліогр.: 50 назв.

Мета роботи – визначення змісту категорії «соціальна відповідальність», виявлення структурно-логічного зв'язку між даною категорією та суміжними з нею. У результаті комплексного дослідження існуючих визначень терміна «соціальна відповідальність» запропоновано авторське визначення даного явища. Проведена порівняльна характеристика суміжних понять дозволила виявити спільні та відмінні риси між ними та дійти висновку, що корпоративна соціальна відповідальність включає в себе такі явища, як благодійництво, філантропія та волонтерство. Перспективами подальших досліджень у даному напрямі є обгрунтування принципів, якими керуються суб'єкти соціально відповідальної діяльності, а також визначення інструментів і результатів соціальної відповідальності на всіх ієрархічних рівнях.

Шифр НБУВ: Ж14572

 

  1. Андрушків Б. Волонтерство, як прояв доброї волі, можливе у всіх сферах суспільного життя, у тому числі і в економічній науці! / Б. Андрушків, Р. Шерстюк // Вісн. екон. науки України. – 2015. – № 2. – С. 175–179. – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Venu_2015_2_34

 

  1. Бондар А. С. Роль спортивного волонтерства у житті студентів вищих навчальних закладів / А. С. Бондар, І. В. Петренко // Слобожан. наук.-спорт. вісн. – 2015. – № 6. – С. 40–43. – Бібліогр.: 9 назв.

Мета роботи – виявлення ролі спортивного волонтерства у житті студентів вищих навчальних закладів. У досліджені взяли участь 256 студентів Харківської державної академії фізичної культури. Використано аналіз літературних джерел і документів; опитування (анкетування), методи математичної обробки даних. Зроблено висновки, що спортивне волонтерство є невід'ємною складовою життя сучасних студентів і 35 % опитуваних вже мали можливість проявити себе в якості помічників організаторів спортивних змагань різного рівня. На думку студентів, волонтерство надає їм можливість придбати досвід громадської діяльності, так вважають 25 % опитуваних, знайти нових друзів – 21 %, самореалізуватися – 18 %. Перспективним напрямком своєї волонтерської діяльності 35 % респондентів вважають IT-волонтерство, при цьому 32 % опитуваних хотіли би проявити себе в якості кураторів усіх напрямків спортивної волонтерської роботи.

Шифр НБУВ: Ж70281

 

  1. Жужа Л. О. Волонтерство АТО як політичний інститут: сутність та вплив на громадянське суспільство України / Л. О. Жужа // Сучасне сусп-во. – 2015. – Вип. 1 (1). – С. 38–49. – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/cuc_2015_1(1)__7

 

  1. Колесников К. М. Бюджет війни: між волонтерством і фіском. Фінансування війни в античних державах Північного Причорномор’я / К. М. Колесников // Історія торгівлі, податків та мита. – 2015. – № 1. – С. 51–65. – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/itpm_2015_1_6

 

  1. Пижук В. В. Волонтерство як вид громадської діяльності та його роль у формуванні громадянськості старшокласників / В. В. Пижук // Актуал. проблеми держ. упр., педагогіки та психології. – 2015. – Вип. 1. – С. 60–63. – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/apdyptp_2015_1_19

 

  1. Погрібна В. Л. Волонтерство як соціокультурний феномен: епістемологічні та аксіологічні аспекти аналізу / В. Л. Погрібна // Вісн. Нац. ун-ту «Юрид. акад. України ім. Ярослава Мудрого» . Серія : Філософія, філософія права, політологія, соціологія. – 2015. – № 4. – С. 185–196. – Режим доступу:http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vnyua_2015_4_19

 

  1. Сидоренко С. В. Волонтерство як суб’єкт глобально-мережевого громадянського суспільства в контексті сучасних соціополітичних трансформацій / С. В. Сидоренко // Гуманітар. вісн. Запоріз. держ. інженер. акад. – 2015. – Вип. 61. – С. 167–174. – Режим доступу:http://nbuv.gov.ua/UJRN/znpgvzdia_2015_61_19

 

  1. Слівінська Н. Корпоративне волонтерство: перспективи розвитку в Україні / Н. Слівінська // Регіон. аспекти розвитку продуктив. сил України. – 2015. – Вип. 20. – С. 91–94. – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/rarpsu_2015_20_19

 

  1. Третяк М. В. Механізми державного регулювання соціальної відповідальності бізнесу : автореф. дис. ... канд. наук з держ. упр. : 25.00.02 / М. В. Третяк; Нац. акад. держ. упр. при Президентові України. – Харків, 2015. – 20 c.

Узагальнено понятійно-категоріальний апарат державного управління у сфері соціальної відповідальності бізнесу шляхом уточнення сутності понять «корпоративна філантропія», «корпоративна соціальна політика», «корпоративне волонтерство», «корпоративне громадянство», «соціальні інвестиції», «державне регулювання соціальної відповідальності бізнесу» тощо. Розроблено структурно-функціональну модель соціальної відповідальності. Опрацьовано типологію соціальної відповідальності суб'єктів підприємницької діяльності за різними класифікаційними ознаками (суб'єкти підприємництва, сфери здійснення соціально відповідальної діяльності, стейкхолдери, внутрішні мотиви компаній, стан взаємодії з владою). Розкрито сутність механізмів державного регулювання соціальної відповідальності бізнесу. Розроблено науково-методичні підходи до оцінювання державного регулювання соціальної відповідальності бізнесу з використанням нефінансової звітності, громадського аудиту та соціальних індексів. Розглянуто фонди громад як інструмент реалізації соціальної відповідальності бізнесу на місцевому рівні, який урівноважує та збалансовує інтереси бізнесу, громадськості та органів публічної влади. Запропоновано напрями вдосконалення механізмів державного регулювання соціальної відповідальності бізнесу в Україні, зокрема шляхом підвищення стратегічності, покращення системності та поглиблення фаховості.

Шифр НБУВ: РА414243

 

  1. Ципердюк І. М. Тематично-змістові особливості програм української редакції радіо «Ватикан» / І. М. Ципердюк // Держава та регіони. Серія : Соц. комунікації. – 2015. – Вип. 4. – С. 105–112. – Бібліогр.: 16 назв.

Розглянуто специфіку мовлення української редакції радіо «Ватикан», створеної задовго до відкриття інших українськомовних редакцій зарубіжних радіостанцій. Здійснено огляд матеріалів, створених на радіо в період «холодної війни» між СРСР і Заходом. Детально проаналізовано зміст програм, які виходили в ефір упродовж серпня 2015 – січня 2016 р. Визначено, що їх головними темами були проблеми християнського виховання, зміцнення інституту сім'ї, міграція, волонтерство, допомога хворим, богословські роздуми, а також відомості про діяльність та повчання Папи, новини Ватикану та сучасний стан Католицької та Української греко-католицької церков.

Шифр НБУВ: Ж23244/соц.комун.

 

  1. Антонова О. Р. Особливості функціонування сімейного волонтерства в Україні / О. Р. Антонова // Держава та регіони. Серія : Держ. упр.– 2016. – Вип. 1. – С. 31–36. – Бібліогр.: 12 назв.

Доведено, що невід'ємним інститутом громадянського суспільства є волонтерство. За останніх суспільно-політичних подій у державі змінилися форми волонтерства – з учнівського і студентського вони переросли в дієву мережу сімейних волонтерів. Проте вона має низку загроз, основною з яких є низький рівень життя сімейних волонтерів, які через фінансову скруту не в змозі повною мірою виявляти свою соціальну активність.

Шифр НБУВ: Ж23244/Держав.упр.

 

  1. Кудря М. В. Теоретико-методологічні засади дослідження волонтерства як інституту громадянського суспільства / М. В. Кудря // Вісн. Нац. акад. держ. упр. при Президентові України. Серія : Політ. науки. – 2016. – № 2. – С. 38–42. – Бібліогр.: 9 назв.

Обгрунтовано, що в період демократичного транзиту волонтерський рух став фактором громадянської активності, чинником самоорганізації суспільства, новою соціальною потребою, а також впливовим політичним інститутом українського суспільства. Зроблено наголос на тому, що волонтерство сприяє трансформації громадянського суспільства.

Шифр НБУВ: Ж15105:політ.н.

 

  1. Дєліні М. М. Систематизація інструментарію соціально-економічної відповідальності підприємств: теоретичний аспект / М. М. Дєліні // Проблеми економіки. – 2016. – № 4. – С. 120–126. – Бібліогр.: 15 назв.

Мета роботи – систематизація інструментарію реалізації соціально-економічної відповідальності підприємств України та теоретичний розгляд наведених інструментів. Досліджено основні погляди на інструменти соціальної відповідальності бізнесу. Визначено, які з них є більш традиційними, а які – новітніми, тобто сучасними. Так, до традиційних можна віднести філантропію, благодійність, спонсорство, волонтерство, меценатство, грошові гранти, еквівалентне фінансування. Виходячи із сутності соціально-економічної відповідальності підприємництва, що запропоновано автором, до її інструментів можна віднести всі традиційні, окрім волонтерства, що не передбачає отримання коштів за свою діяльність та має лише соціальний ефект. Досліджено сучасні інструменти соціальної відповідальності бізнесу, якими визначено соціальні інвестиції, соціально відповідальні інвестиції, соціальний маркетинг, благодійний маркетинг, соціальні програми, соціальне підприємництво, соціальну звітність та соціальну експертизу, фандрайзинг, соціально відповідальні підходи до ведення бізнесу й управління ланцюгом постачання. Усі з них можуть бути віднесені до інструментарію соціально-економічної відповідальності підприємництва.

Шифр НБУВ: Ж100602

 

  1. Жужа Л. О. Волонтерський рух у контексті антитерористичної операції в Україні: політологічний вимір : автореф. дис. ... канд. політ. наук : 23.00.02 / Л. О. Жужа; Харків. нац. пед. ун-т ім. Г.С. Сковороди. – Харків, 2016. – 19 c.

Розкрито теоретичні аспекти вивчення волонтерства, сутність громадянського суспільства та його стан напередодні Революції гідності, сутність і чинники Європейської революції гідності. Волонтерство розглянуто як політичний інститут з усіма притаманними інституту рисами та якостями. Проаналізовано сутність волонтерського руху та його вплив на перетворення громадянського суспільства. Обгрунтовано, що завдяки волонтерству громадянське суспільство значно політизувалося, підвищилось його суспільне значення, особливо у вирішенні соціальних проблем АТО. Розглянуто управлінські аспекти волонтерства як форми політичної діяльності, моральні та психологічні аспекти волонтерського руху на підтримку АТО. Наведено дані емпіричного політологічного дослідження, яке доводить позитивне ставлення населення до діяльності волонтерів.

Шифр НБУВ: РА423791

 

  1. Нефьодова К. А. Корпоративне волонтерство як складова соціальної відповідальності бізнесу / К. А. Нефьодова // Соціально-трудові відносини: теорія та практика . – 2016. – № 1. – С. 292–300. – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/stvttp_2016_1_35

 

  1. Пасічна Т. С. Волонтерство як форма виховання в учнів ціннісного ставлення до праці / Т. С. Пасічна // Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді. – 2016. – Вип. 20 (2). – С. 110–120. – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Tmpvd_2016_20(2)__12

 

  1. Бриндіков Ю. Л. Волонтерство як елемент соціальної роботи / Ю. Л. Бриндіков // Зб. наук. пр. Кам'янець-Поділ. нац. ун-ту ім. Івана Огієнка. Серія : Соціально-педагогічна. – 2016. – Вип. 27. – С. 23–32. – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/znpkp_sp_2016_27_5

 

  1. Збереження раритетного біорізноманіття в національних природних парках : матеріали наук.-практ. семінару працівників установ природ.-заповід. фонду, 26–27 лип. 2016 р., НПП «Кармелюк. Поділля», Вінниц. обл. / Нац. природ. парк «Кармелюк. Поділля», Вінниц. держобладмін., Вінниц. нац. техн. ун-т, Чечельниц. райдержадмін. – Вінниця : Твори, 2016. – 71 c.

Розглянуто методику досліджень та шляхи впровадження активних форм збереження та відтворення реліктів та ендеміків в екосистемах природно-заповідного фонду України. Наведено відомості про волонтерство та еколого-освітню діяльність в національних природних парках.

Шифр НБУВ: ВА805066

 

  1. Бочарова Н. А. Удосконалення механізму впровадження корпоративної соціальної відповідальності на АТП / Н. А. Бочарова // Економіка трансп. комплексу : зб. наук. пр. – 2017. – Вип. 29. – С. 53–69. – Бібліогр.: 25 назв.

Встановлено значення й розглянуто зміст поняття корпоративної соціальної відповідальності (КСВ) підприємства. Проаналізовано підходи закордонних та вітчизняних вчених до визначення поняття КСВ. Сформульовано необхідні складові поняття "корпоративна соціальна відповідальність", що враховують вимоги сучасного економічного стану вітчизняних підприємств автомобільного транспорту. Розглянуто проблеми впровадження концепції соціальної відповідальності в Україні. Запропоновано основні складові механізму впровадження КСВ на підприємствах: функції, принципи, реалізація. Сформульовано етапи розроблення та налагодження механізму впровадження КСВ АТП. Зазначено необхідність відокремлення структури механізму впровадження КСВ на рівні реалізації для зовнішнього та внутрішнього середовища підприємства. Запропоновано структуру механізму впровадження корпоративної соціальної відповідальності автотранспортного підприємства, що враховує пошук шляхів адаптації концепції соціально відповідального бізнесу до українських умов господарювання.

Шифр НБУВ: Ж70345

 

  1. Гук О. Волонтерство як складова соціально-педагогічної діяльності з молоддю / О. Гук, Л. Сливка // Молодь і ринок. – 2017. – № 1. – С. 74–77. – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Mir_2017_1_18

 

  1. Зубчевська С. В. Волонтерство як важливий складник організації позааудиторної роботи зі студентською молоддю коледжу / С. В. Зубчевська // Зб. наук. пр. [Херсон. держ. ун-ту]. Педагогічні науки. – 2017. – Вип. 80 (1). – С. 230–234. – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/znppn_2017_80(1)__48

 

  1. Коваль Г. В. Волонтерство як складний соціально-психологічний феномен / Г. В. Коваль // Технології розвитку інтелекту. – 2017. – Т. 2 Вип. 6. – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/tri_2017_2_6_4

 

  1. Коваль Г. В. Організованість діяльності як критерій класифікації волонтерства / Г. В. Коваль // Психол. перспективи : зб. наук. пр. – 2017. – Вип. 30. – С. 63–74. – URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Ppst_2017_30_8

Розглянуто взаємозумовленість різних аспектів визначень волонтерства в їх співвіднесенні з рівнями реалізації волонтерської діяльності. Запропоновано визначення волонтерства як складного неоднорідного соціально-психологічного явища, яке проявляється у формі специфічної соціальної активності. Це визначення надає змогу об'єднати різні аспекти дефініції волонтерства та розуміти його як певний цілісний континуум складноорганізованої діяльності, де рівень реалізації діяльності виступає критерієм, що диференціює вказаний континуум й організовує його в ієрархічно побудовану структуру аспектів як проявів волонтерства. Рівні реалізації діяльності приведено у відповідність до таксономії об'єктів соціально-психологічного вивчення. Запропоновано узагальнюючу модель співвіднесення різнорівневих проявів волонтерства із суб'єктами виконання волонтерської роботи через підсистему діяльності, що зумовлює різний спосіб організаційного супроводу активності того чи іншого суб'єкта. Це узагальнення дало підставу обгрунтувати поняття «організованість діяльності» для використання в ролі критерію класифікації проявів волонтерства. Саму підсистему організаційного супроводу діяльності розкрито через поняття «структура діяльності», яке виокремлено в межах загальнопсихологічної теорії діяльності, де структурні елементи діяльності – діяльність, дія, операція – пов'язані з поняттями (мотив, ціль, умова). Показано можливість узагальнення спрямувальних структурних елементів діяльності змінних через поняття її організаційної підсистеми. Через поняття підструктур діяльності розкрито специфічну відмінність самоорганізації волонтерської діяльності на рівнях її реалізації особистістю й суспільним рухом, що зумовлює потребу подальшого аналізу взаємовпливу цих змінних у їх забезпеченні конкретної волонтерської роботи, яка реалізовується особистістю як учасником суспільного руху.

 

  1. Maliarenko I. Volunteer work for developing skills in prospective specialists in physical culture and sports = Волонтерство у формуванні компетентностей майбутніх фахівців із фізичної культури та спорту / I. Maliarenko, B. Kedrovskyi, Yu. Romaskevych, O. Koltsova // Фіз. виховання, спорт і культура здоров'я у сучас. сусп-ві. – 2017. – № 1. – С. 24–29. – Англ. – http://nbuv.gov.ua/UJRN/Fvs_2017_1_6

Професійна підготовка передбачає формування в молодого покоління духовних цінностей та ідеалів, поведінкових стереотипів і конкретних вчинків. Мета дослідження – проаналізувати напрями використання волонтерської діяльності у формуванні професійно-соціальних компетентностей (ПСК) студентів факультету фізичного виховання та спорту. Реалії підготовки фахівців надали підставу виокремити ПСК як окремий вид. Випускник повинен володіти розумінням і сприйняттям етичних норм поведінки, усвідомлювати необхідність дотримання норм здорового способу життя, бути креативним, комунікабельним, толерантним. У своїй професійній діяльності потрібно передбачати перспективи роботи з формуванням системи цілей, конструювати зміст освітньо-виховної діяльності з самоконтролем і самооцінкою виконаної роботи. Визначено, що педагогічними функціями волонтерської діяльності є орієнтація особистості в соціальних відносинах, створення виховного простору, забезпечення можливості набуття досвіду соціально-комунікативної взаємодії. Досвід використання волонтерської діяльності свідчить про необхідність забезпечення єдності теоретичних знань і практичної діяльності, що представлена «моделлю формування» з використанням різних форм організації за такими напрямами, як освітня, спортивна та соціальна складові частини в межах навчальних практик. Для оцінки результативності експериментальної роботи щодо впливу волонтерської роботи на формування ПСК використано кількісні й якісні оцінки, які виражають зміни в характеристиках окремих студентів. За критерієм готовності майбутнього педагога до виховання учнів зафіксовано позитивну динаміку: студентів із низьким рівнем готовності стало на 36,4 % менше; з середнім і високим рівнями готовності – більше на 26,4 і 11,1 % відповідно, що підтвердило ефективність проведення навчальної практики з застосуванням складників волонтерської діяльності та її вплив на формування ПСК. Аналізуючи досвід використання волонтерської діяльності на факультеті фізичного виховання та спорту ХДУ зазначено, що вона сприяє формуванню професійного досвіду, розвитку етичної свідомості; стимулює розвиток мотиваційної сфери студента, його особистісних якостей, спрямованості до саморозвитку, розширення професійної компетентності.

 

  1. Мельничук Г. Волонтерство та його розвиток в умовах вищого навчального закладу / Г. Мельничук // Вісн. Львів. нац. акад. мистецтв. – 2017. – Вип. 33. – С. 271–276. – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vlnam_2017_33_30

 

  1. Петренко І. Комунікативна компетентність спортивних волонтерів / І. Петренко, О. Гант, А. Бондар // Слобожан. наук.-спорт. вісн. – 2017. – № 1. – С. 84–87. – Бібліогр.: 10 назв. – URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/snsv_2017_1_16

Мета роботи – дослідити рівень комунікативної компетентності спортивних волонтерів. У дослідженні брали участь студенти Харківської державної академії фізичної культури (2–4 курс), які займаються спортивнимволонтерством. Проведено теоретико-методологічний аналіз проблеми, для вивчення показників самооцінки використано методику «Потреба у спілкуванні та досягненнях» , «Оцінка самоконтролю в спілкуванні», «Рівень макіавеллізму». У спортивних волонтерів виявлено високий рівень комунікативної компетентності за трьома показниками: потреба в спілкуванні (60,71 %), комунікативний контроль (57 %), макіавеллізм (91 %), що надає їм можливість швидко встановлювати контакти з оточуючими, співвідносити свої реакції з поведінкою оточуючих людей і керувати своїми емоціями, при цьому вони схильні до маніпуляцій та демонстрації своїх сильних сторін під час спілкування з людьми. Зроблено висновки, що спортивні волонтери потребують цілеспрямованої психолого-педагогічної підготовки, програма якої повинна включати в себе комунікативний блок і блок особистісного розвитку.

 

  1. Сирцова О. М. Допомога населення воїнам, членам їх сімей та постраждалим особам на Запоріжжі у 1914–1916 та 2014–2016 рр.: порівняльний аналіз / О. М. Сирцова // Наук. пр. іст. ф-ту Запоріз. нац. ун-ту. – 2017. – Вип. 47. – С. 203–208. – Бібліогр.: 19 назв. – URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Npifznu_2017_47_41

Надано порівняльний аналіз ролі благодійності населення півдня України в допомозі воїнам, членам їх сімей та постраждалим особам в ретроспективі ста років (1914–1916 та 2014–2016 рр). Для здійснення аналізу використано краєзнавчий матеріал Запорізького регіону. Обгрунтовано висновок про те, що в обох випадках держава виявилася неспроможною виконати свою функцію щодо забезпечення життєдіяльності населення в умовах війни. Вирішення цього питання взяла на себе громадськість. Виявлено такі схожі риси феномену благодійності населення, як її масовий характер, основні напрями та обсяги. Відзначено, що відсутність логістики надання лікарської допомоги постраждалим воїнам в обох випадках, призвела до того, що це завдання взяла на себе громадськість. Показано відмінність ситуацій, яка полягала у тому, хто саме був ініціатором організації благодійної допомоги населення, а також щодо форми її здійснення.

 

  1. Прохорова А. А. Особливості волонтерської діяльності під час подій Майдану 2013–2014 рр. / А. А. Прохорова // Укр. соціум. – 2017. – № 4. – С. 45–58. – Бібліогр.: 10 назв. – URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Usoc_2017_4_6

Досліджено особливості волонтерської діяльності під час подій Майдану 2013–2014 рр. на базі масиву з 400 глибинних інтерв'ю. Виокремлено різні типи волонтерськоїактивності: фінансову та матеріальну допомогу, волонтерську діяльність із затратами часу та зусиль, активність, спрямовану на організацію діяльності. Визначено різницю між волонтерами, залученими до роботи безпосередньо на Майдані, та волонтерами, які працювали дистанційно і на важливих локаціях поза ним. Констатовано наявність тенденції до зміни основного напряму волонтерської діяльності з перебігом подій.

 

  1. Чайка І. Ю. Волонтерство: сутність феномена та особливості його функціонування в сучасній Україні / І. Ю. Чайка // Грані. – 2017. – Т. 20, № 7. – С. 72–79. – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Grani_2017_20_7_10

 

  1. Вєдєнєєв Д. В. Волонтерський рух в Україні в ході російсько-української війни: ризики праці та форми державного і громадського визнання / Д. В. Вєдєнєєв, О. В. Турчак // Військ.-наук. вісн. – 2018. – Вип. 30. – С. 206–216. – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/vnv_2018_30_20

 

  1. Голубенко Т. О. Волонтерство як інструмент соціального виховання студентської молоді в умовах вищого навчального закладу / Т. О. Голубенко // Наук. часопис Нац. пед. ун-ту ім. М. П. Драгоманова. Серія 11 : Соціальна робота. Соціальна педагогіка. – 2018. – Вип. 24 (1). – С. 151–158. – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nchnpu_011_2018_24(1)__24

 

  1. Кокорський В. Ф. Динаміка генералізованої довіри і волонтерство в Україні після Революції Гідності / В. Ф. Кокорський, О. І. Кокорська // Політичне життя. – 2018. – № 3. – С. 96–100. – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/pollife_2018_3_18

 

  1. Крапівіна Г. О. Волонтерство та волонтуризм: нестандартні форми зайнятості в туризмі / Г. О. Крапівіна // Екон. вісн. Донбасу. – 2018. – № 2. – С. 175–182. – Бібліогр.: 9 назв.

Досліджено волонтерську та волонтуристську діяльність як форму зайнятості за сучасних умов. Волонтерство та волонтуризм в світі розглянуто як особливу сферу діяльності, якій притаманні й загальні закони економічного розвитку та єдині правила та закономірності діяльності, й особливості, пов'язані із специфікою надання волонтерських та волонтуристських послуг. Під впливом останніх закономірності розвитку волонтерства та волонтуризму набувають специфічних рис (у туризмі зокрема), які дозволяють визначити їх і поширенням соціально-трудових відносин, і туристичною діяльністю як зайнятістю за сучасних умов. Процес трансформації соціально-трудових відносин перетинається з волонтерською та волонтуристською діяльністю на рівні її завдання, бо саме волонтерство та волонтуризм є діяльністю, що призначена для вирішення завдань, пов'язаних з майстерністю, освітою та професійною підготовкою, системою інтересів людини та їх розвитком, але вирішення цих завдань у волонтерстві, а особливо в волонтуризмі визначається значною специфікою.Волонтерство та волонтуризм виникли в процесі трансформації зайнятості за сучасних умов та є симбіозом інноваційних форм соціально-трудових відносин та форм нестандартної зайнятості.

Шифр НБУВ: Ж25176

 

  1. Ніцполь С. І. Актуальні опитування: студентське самоврядування, волонтерство, гендерна рівність / С. І. Ніцполь, Є. О. Нестеренко // Укр. соціум. – 2018. – № 1. – С. 112–119. – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Usoc_2018_1_10

 

  1. Томчук О. А. Вагомий внесок волонтерів у висвітленні історії сучасної російсько-української війни / О. А. Томчук // Військ.-наук. вісн. – 2018. – Вип. 30. – С. 248–252. – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/vnv_2018_30_23

 

  1. Бондаренко З. П. Соціально-педагогічне волонтерство як бренд сучасної студентської молоді / З. П. Бондаренко // Вісн. Ун-ту ім. Альфреда Нобеля. Серія : Педагогіка і психологія. – 2019. – № 2. – С. 130–137. – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/vduep_2019_2_17

 

  1. Добровіцька О. О. Волонтерство у інклюзивному середовищі як педагогічна умова підготовки до професійної діяльності соціальних працівників / О. О. Добровіцька // Наук. вісн. Ужгород. ун-ту. Серія : Педагогіка. Соціальна робота. – 2019. – Вип. 1. – С. 59–62. – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvuuped_2019_1_13

 

  1. Говоруха Н. Волонтерство як платформа соціальних перетворень / Н. Говоруха // Пед. процес: теорія і практика. – 2019. – Вип. 3–4. – С. 24–30. – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/pptp_2019_3-4_5

 

  1. Бєлишев О. В. Волонтерство у світі інформаційних технологій: поняття, характерні особливості та види / О. В. Бєлишев // Філософські обрії. – 2019. – Вип. 42. – С. 180–184. – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/FiloFilo_2019_42_46

 

  1. Нестеренко Є. О. Дайджест опитувань U-Report: ІIІ квартал 2020 р. (турбота молоді про здоров’я, дистанційне навчання та робота під час пандемії, волонтерство під час карантину, участь молоді у місцевих виборах) / Є. О. Нестеренко, К. В. Людоговська // Укр. соціум. – 2020. – № 3. – С. 157–170. – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Usoc_2020_3_13

 

  1. Колб О. Г. Депутатське «волонтерство» як корупційний чинник в органах місцевого самоврядування та одна із загроз національній безпеці України / О. Г. Колб, О.В. Пирожик // Вісн. Пенітенціар. асоц. Укр. – 2020. – № 4. – С. 22–33. – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/bpau_2020_4_4

 

  1. Борецька Н. П. Подолання бідності у світі та в Україні: сучасний стан (на прикладі НФЗ «волонтерство» та «волонтуризм») / Н. П. Борецька, Г. О. Крапівіна // Економ. вісн. Донбасу. – 2021. – № 1. – С. 146–153. – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ecvd_2021_1_18

 

  1. Котелевець А. Волонтерство онлайн: виклики сьогодення / А. Котелевець // Соц. робота та соц. освіта. – 2021. – Вип. 1. – С. 98–104. – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/srso_2021_1_12

 

  1. Людоговська К. В. Дайджест опитувань U-Report: IІІ квартал 2021 р. (екологія та використання пластикових пакетів, волонтерство, конфлікти в соцмережах) / К. В. Людоговська, Д. І. Бурак // Укр. соціум. – 2021. – № 3. – С. 152–160. – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Usoc_2021_3_11

 

  1. Шевчук О. В. Волонтерство як соціально-психологічна характеристика особистості / О. В. Шевчук, О. В. Старик // Габітус. – 2021. – Вип. 22. – С. 25–28. – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/habit_2021_22_5

 

  1. Фоміна О. О. Альтруїзм і волонтерство: аспекти взаємозв'язку у соціальній поведінці / О. О. Фоміна, Н. В. Оленцевич // Укр. соціум. – 2021. – № 2. – С. 167–182. – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Usoc_2021_2_13

 

  1. Демчук В. С. Дайджест опитувань U-Report: I квартал 2022 р. (національне кіно, цифрові професії, молодь в умовах війни: безпека та волонтерство, фінансова допомога) / В. С. Демчук // Укр. соціум. – 2022. – № 1. – С. 123–134.

 

 

Виконавці:
Л. П. Мацкевич,
П. М. Штих

Контактна інформація