Єднання сили й духу народу

Поділитися: 
Дата події: 
24-01-2024

День Соборності України зміцнює наш всеукраїнський ланцюг єдності

в боротьбі з ворогом

Одна з традицій Національної бібліотеки України імені В.І. Вернадського – щороку відзначати серед найважливіших свят, нерозривно пов’язаних зі здобуттям незалежності, 22 січня – День Соборності України. Різними були форми такого відзначення. Найбільш притаманні нашій установі – різноманітні виставки, тож і цього разу відділ соціокультурної діяльності НБУВ організував дві тематичні презентації.

Першу – «Україна в борні», а також її автора Миколу Євтушенка, живописця, відомого як в Україні, так і за кордоном, представила завідувачка відділу соціокультурної діяльності Антоніна Шеремет.

Микола Євтушенко – сформований митець з чіткою громадянською позицією. Він пройшов ґрунтовний академічний вишкіл у Київському художньому інституті (тепер НАОМА), є членом Національної спілки художників України з 1995 року. Його  роботи зберігаються в багатьох вітчизняних музеях та приватних колекціях Європи й Америки.

…Свого часу світ побачив «Герніку» Пабло Пікассо – і здригнувся від жаху, який несе людству війна... Таких сюжетів, що відтворюють жах і сенс, подібний «Герніці», у Миколи Євтушенка багато. Перший день російського вторгнення в Україну він спостерігав з вікон своєї київської квартири. І цей, і інші дні злились потім в одну тему – болю від наруги російського ворога над рідною землею та її людьми, спротиву й відстоювання свободи гідних людей. Його зброєю відсічі стало полотно і відображена на ньому правда цієї війни.

Власне, персональна виставка Миколи Євтушенка «Україна в борні» є результатом авторської мистецької рецепції теми повномасштабної агресії російської федерації проти України. Це гострі складні теми трагічного та драматичного звучання, що виводять на перший план моральні питання вимірів людського в людині.

Знаковою є композиція, здійснена в кількох варіантах, під назвою «Зрада та лицемірство». В ній виступає як основний мотив маска-машкара – людиноподібна, але потворно деформована, як засіб омани та злочинного прикриття нелюдських задумів агресора. Цей образ є вражаючим у своїй гострій відвертості і разом з тим метафорично сильним. Це імітація обличчя людини, що втратила зв’язок із людським єством і є своєрідною жахаючою печаттю й відбитком війни.

Твір під назвою «Пандемія жорстокості» є вершиною цього екстремального тематичного циклу. Взаємодія  графічних та живописних прийомів, ознаки гротеску та деформації, гра масштабними співставленнями  передають складні почуття внутрішнього сум’яття, протесту та несприйняття.

Поруч з цими творами є низка інших: «Рашистські асвабадітєлі», «Машкари війни і геноциду», «Левіафан», назви яких промовисті і зайвих коментарів не потребують.

 До експозиції увійшли і твори героїчного спрямування – «Українські голубки» та особливо  «Україна в борні». Художник звертається  до образів янголів з античності, які уособлюють в його баченні втілення вищої справедливості та героїчної свободи. Картина «Україна в борні» несе в собі іконографічні риси знаменитої Ніки Самофракійської, емоційне  відчуття цілковитої переконаності у повній Перемозі українського духу та зброї.

Окрема частина експозиції теж пройнята болем від наруги над українським народом диктаторського режиму в радянські часи: це тема Голодомору й геноциду 30-х років минулого століття.

Від імені дирекції художникові й організаторам виставки подякувала завідувачка відділу науково-методичної роботи  Інституту бібліотекознавства Олена Сокур.

Цього ж дня було відкрито й книжкову тематичну виставку «Сторінки історії України: День Соборності України», яка включає 155 одиниць зберігання, присвячених історичним подіям зазначеного періоду, тодішнім та сучасним їх оцінкам. Серед презентованих книг, зокрема  – «ЗУНР: документи  і матеріали», «Перша республіка», «Портрет на тлі епохи», «Підкарпатська Русь», «Крути», «Війна, якої не було» та інші.

Обидві виставки представлені в головному корпусі НБУВ, запрошуємо відвідати їх за адресою Голосіївський проспект, 3.  

Фотоматеріали: